måndag 19 juli 2010

Bidragssvindlarens önskan

Se här fru försäkringskassetjänsteman,
jag behöver hjälp dygnet runt sen benen mina plötsligt försvann.
Se herr socialtjänsteman, är ni snäll,
handikappanpassning krävs av vinkällarentrén i mitt enkla tjäll.

Se här min gode boverksbyråkrat,

här krävs i trädgårn absolut en swimmingpool för min rehab i spat.

Se här min goda samhällssamarit,
skicka genast hit en massös eller två mot min svåra bronkit.

Se här värderade arbetsförmedlingstjänsteman
,
all min omvårdnad kräver just en släktings ömma hand.

Så lätta på pungen och betala utan prut
,
min farbrors bolags faktura utan slut.
Sen lever vi lyckliga i alla dar, en bidragssvindlarfest
,
för Gud, Stat och Kommun ser om den som bluffar allra bäst.

Med anledning av domen mot den liga som mycket systematiskt och medvetet svindlat myndigheter på mångmiljonbelopp centrerat kring en man som låtsats vara cp-skadad och som konsekvens sysselsatt större delen av släkten som "vårdat" den "handikappade". Detta har utspelats i Halmstad, och över ett antal år. Det är skrämmande, hur dålig uppföljningen från myndighetshåll varit i detta fall. Dessvärre är det knappast unikt.

De som utför den här typen av svindlerier riktade mot våra gemensamma omsorgsinstanser förtjänar bara förakt och hårda, mycket hårda straff. Sederade dagsedlar kan stå ut med att enstaka VAB-dagar eller sjukskrivningsdagar överuttas, eller att nån enstaka krona betalas ut för mycket i något bidrag. Men det systematiska utnyttjandet av ett välvilligt system det hatar jag. Som med all form av ekonomisk brottslighet, är det ett litet antal storbanditer som står för de stora summorna som svindlas bort. Det vore därför rimligt om våra myndigheter i mycket ökande utsträckning fokuserade övervakning och brottsutredning på just "storbidragstagare" i olika former, istället för att jaga tjugokronor som betalts ut för mycket i enstaka fall.

Läs mer i AB, AB, AB, SVT, DN, SvD, SvD, SvD, Exp, Exp, HP, GP, HD, EK.

6 kommentarer:

  1. Vad fick tjänstemannen/kvinnan? Borde få böter minst.

    SvaraRadera
  2. Han blev sloppy när stålarna rullade in. Spelade bordtennis...vilken klant.

    SvaraRadera
  3. om man inte går på konstfack för då slipper man undan....

    SvaraRadera
  4. Frågan är också: HUR kan man få en diagnos som CP-skadad utan att vara det? Är det inte här som Försäkringskassans egna läkare skall agera? Eller är det så att assistansbolagen är så "fina" så att de får bedöma sådant själva?

    Sedan är ju frågan vad privatiseringen av assistanshanteringen har för värde? Är det bara ren idiologi (läs: idioti) som ser till att det blir så här?

    SvaraRadera
  5. Det är inget att förvånas med tanke på den invandring vi har. Sverige bidragssystem och politiska korrekthet som skyddar lockar naturligtvis till sig bedragare i stora skaror.

    SvaraRadera
  6. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    SvaraRadera