onsdag 23 juni 2010

Censurerar DN och SvD Sederade dagsedlar?

Inte kan väl...? Nej, jag tror det inte. Eller? Jo, tills jag får bättre besked undrar jag om inte DN och Svenska Dagbladet börjat med vad som bara kan uppfattas som censur vad gäller blogglänkning genom Twingly. Fenomenet är inte nytt verkar det (Googla...), men det är nytt för mig.

Den senaste tiden har blogglänkarna till Sederade dagsedlar mystiskt nog undvikit att dyka upp hos DN och SvD. Men bara där. Hos Expressen, GP eller Sveriges Television, till exempel, kommer länkarna upp precis som de ska och med kort fördröjning från publicering. Som det ska göra. Och ja, såväl Expressen, GP och Sveriges Television länkar via samma Twingly.

Något enstaka inlägg om fotboll har släppts igenom, men mer brännande, kritiska eller satiriska inlägg undviker man nogsamt (?) länka till Sederade dagsedlar, trots Twingly-pingning. En pingning som bevisligen funkar utmärkt hos t ex Expressen då.

Jag exemplifierar detta här, med ett inlägg från idag. Det finns många fler exempel.

Ett inlägg med rubriken Victorias lyxyacht riskerar bordas! publicerades enligt utdrag från Twingly för 6 timmar och 37 minuter sedan.
Det är, enligt utdraget från Twingly ett av tolv blogginlägg som länkat till följande DN-artikel: http://www.dn.se/nyheter/sverige/ikea-mobler-till-olagliga-bosattare-1.1126745
(Googla "så avslöjas tidningars censur" om du vill veta hur man kollar detta, länkar egentligen inte till den sidan som kommer upp. Men tipset är korrekt.)

På DN's hemsida finns artikeln alltså på ovannämnda länk. Där visar man upp att 10 bloggar länkar till artikeln. Följande:
12 timmar sedan Bahlool"

Mitt inlägg publicerades 10 minuter före det fjärde inlägget i listan ovan och en timme och 36 minuter efter det tredje inlägget ovan.

Men mitt saknas. Av någon anledning. Samma öde har senaste tidens inlägg mött hos DN och Svd. Men bara hos dessa mediegiganter och tryckfrihetens förkämpar. Det är märkligt.

Om det är så att mina inlägg inte möter något kvalitetskrav som just DN och SvD har, vore det intressant att få veta det. Öppet. Är allt det som skrivs här fullständig dynga och utan några som helst språkliga eller innehållsmässiga kvaliteter, så vore det fint att få veta det. Jag har ju min egen bild av kvaliteten på texterna här i jämförelse med vissa andra som alltid länkas. Och mina är i alla fall inte alltid "sämre", såpass god koll har jag. Däremot är de oftare av kritisk karaktär. Mot kapitalism, mot övergrepp på det palestinska folket, mot monarkin, etcetera.

Är det av andra skäl som just bloggen Sederade dagsedlars inlägg inte kommer med, så skulle det vara kul att veta vilka de är. Det finns ingen önskan att bli eller framstå som rättshaverist här. Risken att uppfattas så, är uppenbar, det förstår jag. En bra förklaring skulle därför sitta fint, så släpper jag gärna detta spår mot ett framtida fäktande med väderkvarnar illa kvickt.

Eventuella ansvariga som känner sig träffade är välkomna kommentera här nedan, eller skicka ett mail till sederadedagsedlar@gmail.com. Eventuellt mailsvar publiceras. Ett löfte, inget hot.

Andra som är ifrågasatta är Carl Bildt och israeliska IKEA, t ex i dessa artiklar i Exp, DN och SvD. (test)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar