lördag 12 juni 2010

VM - ouijabräden och förlåtna barder

Efter fyra spelade matcher i VM, som i princip gått enligt ritningarna i tidigare förutsägelse om slutresultatet (presenterad här) kan några korta reflektioner göras.

Riskokarna från Sydkorea briljerade stundtals. Det är ett lag och därmed en svår nöt för vilken motståndare som helst att knäcka. Grekland var förväntat bleka och den tippade nollan i poängkolumnen efter gruppspelet kvarstår.

Argentina - tja vad ska man säga - att segern borde varit större, visst. Att Messi är grym, visst. Att laget Argentina känns något mer sammansvetsat än vad förhandsbeskeden givit vid handen, absolut. Nigeria. Ja i sina bästa stunder är anfallsspelet riktigt bra. Målvakt helgjuten. Men för att vara ett Lagerbäckskt tränat lag, så är lagerbäckifieringen inte fullständig direkt. Stundtals förvånansvärt rörigt, men det blev kanske också så pga ett ganska tidigt underläge.

Frankrike däremot såg bättre ut än Domenechs sierskas ouijaboard till och med visade före matchen. Men det är fortfarande ett lag i full turbulens förefaller det. Jag hade inte protesterat om Uruguay vunnit matchen. Det var, i första halvlek i alla fall, full fart framåt från båda håll och tempomässigt ett snäpp högre än VM's öppningsfajt.

Mexico stod emot hemmanationen bra i en relativt blek match. Inget ovanligt när det gäller öppningsmatcher för övrigt. Trots hemmastödet, tror jag Sydafrika inte tar så många fler poäng. Åtminstone inte någon vinst i gruppspelet. Jag tror det är helveteslurarnas fel.

Vuvuzelorna har på journalistjargong blivit en ganska förutsägbar "snackis". Uppfattningen från min sida är klar - jag hatar skiten. Hade ju förutskickat en bojkott av Sydafrikas matcher på grund just av oljudet. Jag kunde givetvis inte hålla mig utan såg en hackig tv4play-sändning. Avskyn mot tutandet består. Vad värre är, det tutas i skiten på alla andra matcher också! Troubadix, din tondöve gamle bard i den lilla galliska byn, kom tillbaka. Allt är förlåtet!

Ska bli spännande att se och höra om de resande engelska supportrarna ska kunna överrösta tuteländet med sitt Ing-er-land. Jag börjar ana oråd - lurviruset är tydligen smittsamt.


Och i Sverige får Stefan Rehn bära hundhuvudet för IFK Gbgs svaga säsong. Du är alltid välkommen hem Stefan.

Se SVT, AB, AB, Exp, Exp, DN, DN, SvD, SvD, GP, GP.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar