måndag 14 juni 2010

Trött Kent-singelsläpp

Med välkända Kentgrepp i alla möjliga former som kännetecken, släppte Kent idag en singel och flaggar för studioalbumsläpp sista juni.

Det mest bestående intrycket är just att lyssnaren får gå så vältrampade stigar i Kent-världen att man nästan kan gå där i blindo, utan att träffa på något hinder. Det är tråkigt. Varken Ullevi eller Skisser för sommaren greppar tag i lyssnaren. Den förstnämndas electroslammer är förvisso visslingsvänlig. Kan tänka mig att den kommer få en del P3 och framför allt P4-speltid. Närmare sportradiomusik än så här har knappt Kent varit. I alla fall sen Vapen & Ammunitionstiden. Texten är banal med Kent-mått mätt och handlar om stillastående sentimentalitet. Det kännetecknar tyvärr låten i allt för många dimensioner.

Skisser för sommaren lovar lite mer, med marschtrummor och goth-ekon. På ett sugande hackande vis, likt maskineriet på ett automatiserat sågverk, med jämna insatser av en klingas vinande, rör sig musiken via ett mindre crescendo, fram till en abrupt ändstation. Sångens skruvade eko gör det dock svårt att uppfatta vad texten handlar om. Förvisso blir Jocke Bergs sång en del i låtmaskineriet på ett lite ovanligt vis. Men otydligheten blir till en stock som sätter sig på tvären, och Kent-maskinen stannar. Tyvärr mest med frågetecken som resultat. Har propparna gått? Är maskinen på väg att skära? Eller har den bara sett sina bästa dar i allmänhet?

Lyssna på Myspace. Köp eventuellt på Kent.nu.


Betyget blir två Xanor av fem möjliga. OBS, dosen höjd med en halv tablett, se nedan!!


UPPDATERING 100615: Jag tvingas, efter att hört låtarna med högtalare - det var bara laptopen till hands tidigare - omvärdera betyget något. Detta då högtalarna faktiskt lyckas förmedla Jocke Bergs sång på ett faktiskt riktigt hörbart sätt. Jag tar på mig dumstruten och ställer mig i skamvrån och höjer mitt betyg ett halvt steg till 2 1/2 Xanor av fem möjliga. Och lovar att aldrig mer lita på laptopens högtalare innan jag uttalar mig igen...

Läs: SvD, Exp, Exp, GP, AB, AB, AB, E-kuriren, Folket, SVT,

4 kommentarer:

  1. Hej. Jag har startat en lite annorlunda stilblogg. Kika gärna in!

    Haha, sjukt kul betygssystem!

    SvaraRadera
  2. Är du helt dum i huvet eller?
    Till o med allas vår Christer Pettersson hade fattat att man inte kan sätta betyg efter nåt man lyssnat på genom en laptops sjukt undermåliga bögtalare....fuck off and die

    SvaraRadera
  3. Du är sjukt dålig. Skaffa dig ett liv istället.

    Dina försök till att försöka betygsätta singlarna gör så att mina ögon blöder. Du suger. Idiot.

    SvaraRadera
  4. Spännande att ett föredetta bra svenskt band kan röra upp sådana känslor hos anonyma. Anonyma (människor?) brukar ha en sak gemensamt, de kan skriva men inte läsa. Undrar hur det går ihop.

    SvaraRadera