lördag 5 juni 2010

Kuckeliku i Kalmar!


Kalmar, det verkar vara staden på G! Där händer det grejer, minsann.

Sederade dagsedlar uppmärksammade för någon vecka sen hur Kalmar kommun hyrt in ett spiritualistiskt medium för att driva ut andar på äldreboenden. Enligt dem själva med lyckat resultat och förbättrad arbetsmiljö som resultat. Den nya Kalmarmodellen!

Nu har kommunpolitiker, stadens allsvenska fotbollsstolthet Kalmar FF och reklammakare och företagare slagit sina kloka huvuden ihop. Anledningen? Efter åratal av tragglande med överklaganden från medborgarna, och sjuttiåtta uppskjutna byggstarter, ska en ny arena byggas på en äng utanför staden. Det är nog bra, för läktarplatserna på antika Fredriksskans är ett hån mot bortasupportrar, framför allt.

Vad har då hjärntrusten, Kalmars offentliga och privata elit kokat ihop, som föranleder Sederade dagsedlars uppmärksamhet den här gången? Jo, som med de flesta arenor i det nya sköna Sverige, undviker man att sätta ett namn på arenan självständigt. Istället rear man, likt den gamla bob hund-låten, ut sin själ för några silverpenningar på marknadsföringsaltaret. Kort sagt har man sålt ut namnet på arenan till ett företag. Det finns många föregångare, från Emirates Stadium i London, till Pizzeria Pueblovallen i Blomstermåla. (Det sista var påhitt.)

Vad blir då namnet på allas läppar i Kalmar? Vad ska radiosportjournalisterna smattra fram i fräsiga direktrapportage från staden? Hur kommer Ekdal att uttala stadionnamnet i sina insiktsfulla och fantastiska TV4-reportage? Kommer Robert Laul på Aftonbladet kunna stava till..........Tralala: GULDFÅGELN ARENA.

Kuckeliku i Kalmar och lycka till grabbar!

"Åsså springer vi inte runt som huvudlösa kycklingar i försvaret nu, gubbar!" (Nanne Bergstrand)

Läs allt i SmP, Barometern, Barometern, Östran, Östran, Östran, P4, Exp, Ölandsbladet. Relaterade nyheter om (allsvensk) fotboll och ekonomi också här: AB, AB, Exp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar