onsdag 23 juni 2010

Rapport från den offentliga vården

Sederade dagsedlar är för tillfället uppdaterad från hjärtat av de offentliga verksamheternas värld. Vården. Sjukhus närmare bestämt.

Och några dagars vistelse till har utlovats. Ute skiner solen. Jag sitter vid patientdatorn. Tjoho! Och på fredag är det midsommar. Kanske blir man utsläppt till midsommarnubben? Kanske blir det lingondricka och vätskedrivande i armveckskanyl istället? Vi får se. Men jag tar tillfället i akt och ger en mycket kortfattad rapport från den så förtalade och "ineffektiva" offentliga vården.

1. Tiden från inträdet i akutväntsal till uppläggning på undersökningsbrits med papper. Cirka tio minuter. Då inberäknat inledande utvärderingssamtal med mottagningssköterska.
2. Tid från uppläggning av min vackra, feta kropp på undersökningsbrits till första läkarkontakt och tagande av ett otal blodprover, ekg, syremättnad, temperatur med mera. Cirka tio minuter till.
3. Tid från provtagning till ny läkarkontakt som återkommer med provresultat, ca 30 minuter.
4. Väntetid till transport upp till avdelning i fullbelagda tider (pga semestrar) ca 20 minuter.
5. Mottagningssamtal med sköterska på avdelning där önskemål om vegetarisk kost framförs, klockan 15.55. Sköterska tveksam om det går ordna med så kort varsel.
6. 16.00 Fotbolls-vm, Frankrike-Sydafrika på platt-tvn på mitt enkelrum med toa och sjöutsikt (!).
7. 16.42 transport ner till röntgenavdelning per säng. (16.46 blåste rimligen domarn av för halvtid i Frankrike-Sydafrika, så jag missade ca 4 minuter av första halvlek :-( )
8. 17.05 tillbaka på mitt rum efter såväl lungröntgen som datortomografi genomförts i två olika rum. (17.00 blåste rimligen domarn för avspark i andra halvlek i Frankrike-Sydafrika, så jag missade 5 minuter av andra halvlek också :-( )
9. 17.15 kommer min middag. Vegetariskt!

Ja, sådär rullar det på. Jag är supernöjd med bemötandet här - alltid personligt, alltid vänligt, nästan alltid kompetent (vad jag kan bedöma). Jag är imponerad av hur informationen passas mellan avdelningar, skift och personalkategorier. Med mera.

Tänk om min egen arbetsplats fungerade så här väl...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar