onsdag 2 juni 2010

Ett rop efter Sverker!

En obekväm finne
i bluffmakares rövar!
Som med kritiskt sinne
produkter och löften prövar.

En förbättrare av vår vardag,
konsumentmaktens idol.
Backar aldrig för ett uppdrag,
testar löddrigheten i tvål.

En orädd intervjuare,
ställer medietränade chefer mot väggen.
Liksom slarvande murare
och hönserier som fuskar med äggen.

En vass tunga,
med många diskussioner vunna.
Kastade en gång testad skitgunga,
rätt ner i röd soptunna!

En granskarinsats tar slut,
som format en hel generation.
PR-ansvariga andas nu ut,
när Sverker från Plus går i pension.

Med anledning av att programledaren Sverker Olofsson efter 23 år (!) nu har sänt sitt sista konsumentmagasin Plus i Sveriges Television. Sederade dagsedlar sörjer detta, men är samtidigt oerhört tacksam för många minnesvärda tester av produkter och mot väggen ställda företagsrepresentanter genom åren! I morgon torsdag 3 juni sänder Sverker ett timslångt program med återblickar. Missa inte det klockan 21.00 i SVT1!

Ibland har Plus faktiskt varit det bästa humorinslaget i TV-utbudet. De många stammande, rödblossiga eller övermedietränade fåntrattar som skickats fram att försvara uppenbara idiotbeslut eller totalt oanvändbara produkter i Umeåstudion har gett oss många härliga gapflabb. Och dessutom kunskap att välja att inte köpa eller stödja skiten som erbjuds i lockande förpackningar. Plus är utan tvekan ett av de mest värdefulla tv-programmen vi har, och det är till stor del Sverker Olofssons förtjänst. En eller annan naken "företagarkejsare" lär vi nog få se i återblickarprogrammet i morgon!

Plus hemsida finns här och det sista ordinarie Sverkerledda programmet ses här. Missa inte möjligheten att se gamla inslag ur programmet här.

Här är några aktuella fall där Sverker skulle behöva rycka in på den rätta sidan och ställa ansvariga mot väggen: SVT, SVT, SVT, AB, AB, Exp, Exp, SvD, SvD, DN, DN.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att du inte är ensam om att känna dig klämd mellan Israel- och palestinavänner.

    Det finns många kristna som över hela världen kämpar för fred mellan Israel och Palestina. Och det handlar inte om att ta ställning för den ena eller den andra parten i en slags svart/vit konflikt.

    Det enda som kan bära frukt är att motståndarna börjar att tala med varandra.

    Läs mer om varför Kyrkornas världsråd just nu har en fredsmanifestation i Israel och Palestina här:

    http://darenpagatan.blogspot.com/2010/06/world-week-for-peace-har-borjat.html

    SvaraRadera
  2. Hej Johannes! Hade nog mer väntat mig en kommentar om Sverker Olofsson här. (Vet jag länkat även till någon artikel om piratdådet.)

    Vet inte riktigt vad du menar med att känna mig klämd mellan Israel- och palestinavänner? I den frågan ligger mina sympatier väldigt klart hos den svagare parten, dvs palestinierna.

    Jag är dock helt ense med dig om att det farligaste av allt är att se endimensionellt på problemen. Jag försvarar sannerligen inte terrorhandlingar som begåtts i vare sig Palestinas, Islams, Israels eller judendomens namn. Däremot är det förståeligt att man, i brist på andra medel tillgriper sådana metoder. Att säga att de är förståeliga är inte samma sak som att säga att man stödjer desamma.

    Jag är också ense med dig om att i grund och botten är samtalet den enda lösningen. När orimligheten i de rådande regimernas inställning (dvs såväl Hamas som det israeliska styret) nån gång framöver blir för uppenbar för att kunna ignoreras av folket i bägge stater, så kommer samtalet. Jag må vara cynisk och pessimist i många frågor, men faktum är att jag tror att det där samtalet igång kommer i alla fall under min livstid.

    Sen är jag, till skillnad från dig, fullständigt övertygad om att religion och kyrka - oavsett vilken - är det absolut största enskilda hotet mot att ett sådant samtal kommer igång. Det är dessutom, menar jag, de absolut farligaste och i sina konsekvenser mest dödliga sociala konstruktioner mänskligheten hittat på.

    SvaraRadera